Cilj transportne politike Evropske unije jeste poboljšanje funkcionisanja njenog unutrašnjeg tržišta obezbeđivanjem sigurnosti, delotvornosti, dostupnosti i kvaliteta transportnih usluga, zaštite interesa korisnika tih usluga i zaštita životne sredine. Pravni propisi čijim će se sprovođenjem obezbediti nesmetan protok ljudi, robe, kapitala i informacija u EU objedinjen je u Poglavlju 14 – Transportna politika.

14. Transport

Imajući u vidu da je transport industrija budućnosti, 10% ukupne pravne tekovine EU obuhvataju pravni propisi koji se odnose na transportnu politiku i koji su kreirani u cilju rešavanja problema transportnog sistema. Propisi EU obuhvataju drumski i železnički transport, unutrašnju polovidbu, kombinovani transport, vazdušni i pomorski transport i tiču se tehničkih, društvenih i sigurnosnih standarda tih sektora. Za efikasno funkcionisanje zajedničkog tržišta EU osmišljena je zajednička transportna politika predviđena Ugovorom o Evropskoj ekonomskoj zajednici. Njen cilj je da, utvrđivanjem okvirnih uslova za razne grane transporta, omogući racionalan prevoz robe i putnika unutar EU kao i na međunarodnom nivou, čime dalje uklanja ograničenja među državama. To dalje doprinosi usklađenom razvoju privrede EU kao i njene ekspanzije, stabilnosti cena, poboljšanju udobnosti transporta putnika i životnog standarda stanovnika. EU teži integraciji različitih transportnih sektora u efektivne logističke lance u cilju optimalnog korišćenja svih sektora, kao i poštovanju ekoloških standarda na području transporta EU.

Cilj politike drumskog transporta EU je promovisanje efikasne, bezbedne i održive mobilnosti i stvaranje povoljnih uslova konkurentnosti i harmonizacija tehničkih standarda u skladu sa zaštitom životne sredine. Postojeća legislativa koja se primenjuje na usluge drumskog saobraćaja postavlja zajednička pravila za pristup profesiji i tržištu, minimalne standarde za radno vreme, vreme vožnje i minimalno trajanje perioda odmora za profesionalne vozače; minimalne godišnje takse na vozila; harmonizuje maksimalnu težinu i dimenzije drumskih vozila, itd. U poslednjih 20 godina EU je bila veoma aktivna u restrukturiranju evropskog tržišta železničkog saobraćaja i u jačanju pozicije železnice vis-a-vis drugih vidova transporta s fokusom na konkurentnost tržišta železničkog saobraćaja, poboljšanju interoperabilnosti i bezbednosti nacionalnih mreža i razvoju železničke transportne infrastrukture. Takođe, bitan elemenat u železničkom sektoru se odnosi na prekograničnu saradnju, odnosno otvaranje jedinstvenog tržišta za sve operatere, čime se doprinosi konkuretnosti železnice u odnosu na druge vidove saobraćaja, a ključan deo je promovisanje ekološki najpovoljnijeg vida transporta.

IZVEŠTAJ EVROPSKE KOMISIJE 2017

Srbija je umereno pripremljena u ovoj oblasti. Dobar napredak je napravljen u vezi sa preporukama iz 2016. godine o bezbednosti na putevima i železničkoj reformi, koja i dalje ostaje prioritet. Potrebno je dodatno ojačati administrativni kapacitet za sve vidove prevoza. Takođe, potrebno je i ispuniti zahteve u prvoj tranzicionoj fazi pod evropskim Zajedničkim sporazumom o vazduhoplovstvu.

Pomorski transport prevozi 85% vanjske trgovine Evropske unije, što ukazuje na to da je katalizator ekonomskog razvoja i prosperiteta. Pomorski saobraćaj, pored toga, omogućava trgovinu i komunikaciju između svih evropskih naroda, obezbeđuje snabdevanje energijom i hranom i vodeći je vid transporta evropskog uvoza i izvoza. Pomorska industrija je izuzetno važan izvor zaposlenja i prihoda za evropsku ekonomiju.

EU je posvećena modernizaciji i prilagođavanju infrastrukture sve većem broju putnika i, istovremeno, unapređenju njihovih prava. U tu svrhu, EU radi na implementaciji projekta “The Single European Sky” (Jedinstveno evropsko nebo).

Redakcija PAKT Info

LOGO Ministarstvo kulture i informisanja

* Projekat "Evropa u praksi na lokalnom nivou" sufinansiran je sredstvima Ministarstva kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

ПОСТАВИ КОМEНТАР

ПОСТАВИ КОМEНТАР КАО ГОСТ

0
  • ТРЕНУТНО НЕМА КОМEНТАРА

prijaviproblem

cs4eu lat

Rad PAKT-a podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole „Civilno društvo za unapređenje pristupanja Srbije Evropskoj uniji"

 

                     

PUBLIKACIJA

publikacija

PUBLIKACIJA

anketa1

PUBLIKACIJA

anketa2

PUBLIKACIJA

anketa3