*gradonačnica Loznice - Dragana Lukić "Olog -hai su bili napredna vrsta trolova koja se pojavila u poslednjim danima Rata za Prsten u Sauronovoj službi u Srednjoj zemlji ." - Wikipedia. Tako je i Loznica dobila svog nesuđenog trola. Doduše, naš trol je u popriličnom defektu,, kao što sama reč i kaže. Popravka defekta podrazumevala bi detaljnu razradu reči logos, odnosno izvedenice olog. Ipak, Loznički novopečeni druid, pardon trol, drznuo se da u jednom od prvih obraćanja javnosti napadne slobodne Lozničane koji su se "drznuli" da po ovom kijametu protestuju ispred njenog prozora, a potom,…
Detaljnije
Loznica je odavno izgubila kičmu, a evo, dobila je novu i prvu i istoriji gradonačelnicu. U svakoj drugoj prilici pozdravio bi izbor žene na rukovodeću funkciju u gradu, ali.....da se ne lažemo, još za "vreme Vidoja" bilo je jasno da prvi zet grada ne ferma lokalne strukture, a samim tim i Lozničane ni 2%, a u to su se svi mogli uveriti prilikom izgradnje novog stadiona u Loznici. Javna je tajna da je u izgradnju stadiona uloženo 34 miliona evra, dok bi recimo izgradnja stanice za prečišćavanje otpadnih voda koštala oko 20 miliona evra. Uostalom, niko Lozničane nije pitao šta bi oni želeli…
Detaljnije
Opšte je poznato koliko je Loznički Parlament "transparentan". Ova tendencija je posebno izražena u poslednje vreme, kada je redakciji Pakt Info zabranjeno prisustvo na sednicama iako 12 godina redakcija poseduje akreditaciju za ova skupštinska dešavanja. Lokalni parlament trebao bi da odražava…
Detaljnije
Otišao je Vidoje....podneo je ostavku 5. avgusta, baš na dan kad je Vučić u Loznici na stadionu obeležavao sa Dodikom i Plavšićkom godišnjicu Oluje. Kažu da su se Mile i Bilja toliko zaneli u "obeležavanju" da su helikopterima sleteli na teren kod Marka Nešića i odlumpovali na lokalnoj svadbi. Ko…
Detaljnije
U Prijepolju su održane tribine u sklopu projekta Agencije za sprečavanje korupcije i Podrinjskog antikorupcijskog tima. Tribine se održavaju širom Zapadne SRbije bez bilo kakvih političkih konotacija i bez navođenja konkretnih primera. *sa tribine u Prijepolju - foto PAKT Predavanja se odvijaju…
Detaljnije
Tresla se gora, rodio se Elvis! Loznica i Pribojski FAP odigrali su nerešeno na Lagatoru 1:1 pred oko 1000 gledalaca u fantastičnoj fudbalskoj atmosferi. Svi preduslovi su bili da vidimo konačno jednu pravu fudbalsku utakmicu, umesto toga videli smo antifudbal, ali i dokaz zašto ne treba pratiti…
Detaljnije
Ko su Krsto Janjušević i Neško Milovanović koji kroje mnogima sudbinu u fudbalskoj Zapadnoj Srbiji? Gospodari života i smrti, prvopomenuti nazvan je čak od strane Vučića (prilikom skorašnjeg gostovanja u Ljuboviji) lokalnom kabadahijom i važi za "štih" Branka Malovića - sive eminencije SNS-a u…
Detaljnije
Pale se gaučosi sa Lagatora, konačno! Svirajte penal za FAP, čulo se danas na Lagatoru. I svirali su. Najozbiljniji konkurent Loznice, pribojski FAP pobedio je danas u Valjevu Budućnost, golovima u 86. minutu iz penala, da bi pobedonosni gol stigao u 96. minutu produžetka. Dakle, kao i sve u Srbiji…
Detaljnije
Ako ste u čitavom galimatijasu podataka zaboravili, podsećamo vas na afere zbog kojih bi projekat "Jadar" do sada mnogo puta morao biti zaustavljen. Predsednik Srbije ovih dana organizuje zatvorene sastanke sa naučnicima (pitamo se što li su zatvoreni?), Ustvari, pokušavaju se na sve načine iznaći…
Detaljnije
Slagao bih kad bi trvdio da me naivno nije obradovao profesorov uzvratni udarac nesretnom našem Aci. Umoran od malozvorničkih pitanja, samo Vladica mu je falio, pomislih zabrinut nad tužnom sudbinom našeg predsednika. Dok se za predsednika ceo malozvornički narod „obliznuo“, izneduha se pojavila…
Detaljnije
Svi ste se makar jednom zapitali, ako je moguć ovakav nivo korupcije na nacionalnom nivou, šta li se tek dešava na lokalu. Pošto se PAKT-u učestalo obraćaju građani širom Srbije, odlučili smo da istražujemo po zapadnoj Srbiji, specifične slučajeve, rekli bi smo. Počinjemo od čuvenog inženjera…
Detaljnije
Iako postoje akademici koji su bili spremni da se zakunu u decu, da će otkazati podršku kompaniji/projektu ukoliko se dokaže opasnost rudnika litijuma po životnu sredinu i ljude. Međutim, od svega smo videli jednog "akademika" koji neki dan preti rečima "Videćemo mi, ko će na kraju izdati". Onaj…
Detaljnije
Koalicija za integritet koju čine Biro za društvena istraživanja BIRODI Beograd, Podrinjski antikorupcijski tim PAKT Loznica i Institut za istraživanje korupcije Kareja Pančevo, a koja je tokom 2023. godine aktivno učestvovala i pratila ceo postupak izrade predloga Nacionalne strategije za borbu…
Detaljnije
piše: Dragan Dobrašinović (Uspravna Srbija) Poštovani Novače, ovim otvorenim pismom obraćam ti se kao tvoj veliki navijač koji je stotine, pa i hiljade sati, proveo gledajući tvoje mečeve i podržavajući te u šampionskim i viteškim pohodima. Smatram da ono što si ti uradio za afirmaciju tenisa,…
Detaljnije
LOZNICA - Odavno je poznato da su donosioci odluka savladali sistem javnih nabavki i da ih imaju u malom prstu. Očekivalo bi se da takvo znanje služi prilikom formiranja planova i konkusne dokumentacije, međutim ono služi kako bi se važeći zakon izvrgao ruglu i kako bi se u njemu pronašle "pravne…
Detaljnije
Kao i kod većine lokalnih samouprava ni u opštini Arilje nije bolja situacija. Stanovnici ovog malog gradića na Zapadu Srbije bili su u prethodnom periodu svedoci "zavođenja displine" hapšenjem bivših rukovodećih struktura, međutim, pokazalo se da na lokalu ne postoji ovoljan broj kompetentnih…
Detaljnije
Podrinjski anti korupcijski tim u saradnji sa Koalicijom protiv korupcije u životnoj sredini,uz podršku EUROPEN FUND FOR BALKAN poziva sve zainteresovane aktiviste i organizacije da se prijave za Program obuke koji će odražati na Mećavniku od 01. - 04. avgusta. Krajnji rok za prijavu je 21. jul…
Detaljnije
Prvo je bila destilerija, i rakiju su morali svi da kupuju. Ko ne kupi rakiju, eto inspekcije, važilo je nepisano pravilo. Niko i nije pričao tome da kada saberete sve gradonačelnikove plate od 2004.-te godine, ne možete da dobacite ni polovini para od 700.000 evra i nešto koliko zvanično, po…
Detaljnije
BIRODI je na zahtev PAKT u prethodnim mesecima vršio istraživanje koje se odnosi na državnu kampanju za litijum i došlo se do poražavajućih, ali očekivanih podataka. Naime, uočena je upadljiva pozitivna kampanja za rudnik litijuma i to u jutarnim programima i politickim emisijama na TV sa…
Detaljnije
KOCELJEVA - Gradić blizu Šapca na zapadu Srbije ne odudara mnogo od ostalih sredina što se tiče relizacije javnih nabaki. Čak šta više! Prema svedočenju lokalnih aktivsta, koji ima malo, ali su zato izuzetno hrabri i odlučni, postoje brojni problemi u realizaciji JN jer je primetna gramzivost,…
Detaljnije
U sklopu projekta "Manje korupcije - bogato društvo" koju je podržala Agencija za sprečavanje korupcije, PAKT planira realizaciju 8 Programa obuke sa srednjoškolcima širom zapadne Srbije : Loznici, Prokuplju, Priboju i Požegi. U saradnji sa Agencijom PAKT će izraditi metodolohgiju. Prvi korak u…
Detaljnije
OSEČINA Da, i to je moguće. Godinam je opština Osečina "zarobljena"opština u kojoj se na javne nabavke asfaltiranja i popravke puteva javlja samo jedan ponuđač. Radi se o firmi koja je u vlasništvu osobe sa popriličnim krimalnim dosijeom, poznatoj celokupnoj javnosti Srbije, pa tako i građanima…
Detaljnije
KRUPANJ - Mala varoš u zapadnoj Srbiji okružena planinama na 35 km od Loznice. Reklo bi se, i Bog je zaboravio za njih. U predhodnom periodu opštinom je rukovodio prijatelj Tamare Vučić, po zanimanju glumac.Baš u tom periodu došlo je do raskola dve struje u vladajućoj koliciji i tako su na površinu…
Detaljnije
LJUBOVIJA - Varošica u zapanoj Srbiji smeštena na obali reke Drine, jedna je od prvih lokalnih sredina za koje su rukovodeći ljudi iz Beograda odlučili da bude mesto obračuna SNS i SPS-a.Naravno, obračunavali su se najlakše, preko zloupotreba u sistemu javnih nabavki. Epilog je da je skoro čitavo…
Detaljnije
Javne nabavke su ključna oblast javne potrošnje i važno su pitanje za evropsku integraciju Srbije. Malibroj krivičnih dela i prekršaja u vezi sa javnim nabavkama bude otkriveno, a još manje bude procesuirano.Zakon o javnim nabavkama je u određenoj meri usaglašen sa pravnim tekovinama Evropske…
Detaljnije
MALI ZVORNIK - Devizu "što manje mesto - to veće muljaže" zasnovali smo na primeru Malog Zvornika. Gotovo da je nemoguće naći javnu nabavku u kojoj je sve uredu, makar ih finansira i Evropska unija. Pitali smo se kako je to moguće, a lokalni aktivisti nam tvrde da je moguće, ako se u nadzornom…
Detaljnije
Monodrama u režiji Jovana Ljubenovića prikazana je, zbog velikog interesovanja, u dva termina u četvrtak u prostorijama „Kod Mališe“, tradicionalnom mestu gde se okupljaju ljubitelji pozorišne umetnosti. Bio je ovo još jedan u nizu programa koji iz četvrtka u četvrtak oduševljavaju Lozničku…
Detaljnije
Od kad se saznalo da će se finale kupa igrati na novoizgrađenom stadiumu od 34 miliona eura, na kome igra osrednji trećeligaš Loznica, traje jagma za kartama bez obzira na učesnike. Bilo je priče, da ako u finalu završe Zvezda i Partizan to i tehnički ne bi bilo izvodljivo. Vrhovno božanstvo ovog…
Detaljnije
ŠABAC - gotovo je neverovatno, ali u 21. veku grad Šabac ne objavlje konkurse za javne nabavke (zakonska obaveza) na portalu, već samo na svojoj zvaničnoj web stranici i to u rubrici gde ih je jako teško pronaći "Aktuelnosti". Niti jednu javnu nabavku i pored dobre volje nemoguće je pronaći na…
Detaljnije
VLADIMIRCI - Mala Srpska varošica između Šapca i Valjeva, čini se beznačajna za ponuđače, ali ova opština ima u proseku 8 godišnje realizovanih nabavki sa milionskim iznosima. Reklo bi se da na ovaj način i kako su strukturisali javne nabavke, donosioci odluka žele da što manje vremena troše na…
Detaljnije
ZAPADNA SRBIJA - Novim Zakonom sve budžetske inspekcije pripojene su ministarstvu na ncionalnom nivou i gotovo sve odreda lokalne samouprave u zapadnoj Srbiji jedva su dočekale da se oslobode ovog balasta, li i rasterete masu za plate. To nije bio slučaj kad su druge teme u pitanju. Sa druge strane…
Detaljnije
Možda su Radomir, Dobrica, Ćuta, Savo, Lutovac i sl. dobri ljudi....možda....ali jedno sigurno znam, nisu nikakvi političari. Dokazano-preporuke-rezolucija..džaba! Ispalo je na kraju da ODIRove preporuke možemo da zakačimo mačku o rep – kao što to napisa neko na društvenim mrežama. Ni jedan od…
Detaljnije
Završi se i tako još jedan pozorišni festival u Loznici. Doduše ovoga puta sa novim rukovodstvom i ljudima. Sve je bilo novo i napredno, ali ne i bolje, lepše...Dobro, Lozničani su kao i uvek bili raspoloženi za predstave, što zadnje dve večeri pokazuju. Ali, za ozbiljnost, tradiciju, organizaciju…
Detaljnije
ZAPADNA SRBIJA - U Srbiji proteklih nekoliko godina raste broj i vrednost odobrenih predloga projekata javno – privatnog partnerstva (JPP). Neki od razloga za to su izmene Zakona o komunalnim delatnostima iz 2016. godine, sve veća zainteresovanost javnog sektora za ovaj vid partnerstva i rast…
Detaljnije
Ponovo blamaža na Lagatoru! Loznica je ovog puta odigrala mršavih 1-1 sa ekipom iz dna tabele Srpske lige Zapad. Ponovo anemično i bledo izdanje, kažnjeno je na samom kraju utakmice, a kako su se stvari na terenu odvijale lozničani su još i dobro prošli! SKoro 200 ljubitelja fudbala videlo je dva…
Detaljnije
Nije nepoznato da se za profesionalne predstave u Beogradu traži uvek karta više, ali kada takav efekat proizvede jedno lokalno pozorište i njihovi gosti, onda priča dobija neobične dimenzije. A neobično je to što se sinoć stajalo u pozorištu, što je zaista neuobičajeno. Naime, sinoć je u Loznici u…
Detaljnije
Pričalo se jesenas kako su zeleno-beli pokradeni sudijskom nepravdom u Priboju i dugo se isčekivao revanš na Lagatoru....Lep dan i besplatan ulaz okupio je oko par stotina fudbalskih zaljubljenika, ali i mazohista.Jer, stvarno treba biti mazohista pa odvojiti dva sata da bi se gledalo nešto što se…
Detaljnije
ZAPADNA SRBIJA - Većina opština i gradova u zapadnoj Srbiji usvojili su antikorupcijske planove, gotovo po automativizmu, prepisujući ih iz modela koje je ponudila tadašnja Agencija za borbu protiv korupcije. Gotovo identični i bez zapisnika o veštački sprovedenim javnim raspravama i nije bilo za…
Detaljnije
Od kad je sveta i veka, poznato je da je ljudski obraz na prodaju...Obično ovakve pojave prati i pohlepa i upečatljiv osećaj neodgovornosti. Ovih dana, bivšem Viskozinom magacioneru, a sada Vidojevom džuboksu, pala je napamet ingeniozna ideja. Ne, nije ništa vezano oko RTV Podrinja koje je usput…
Detaljnije
Ovoga puta u centru pažnje je nova predstavnica Rio Tinta Marijanti Babić. PAKT i KOALICIJA protiv korupcije u zaštiti životne sredine obaveštavaju javnost da je zastupnica Rio Tinta u Srbiji Marijanti Babić sinoć gostujući na TV Nova S obmanula javnost kada je izjavila da Rio Tinto ispitivajući…
Detaljnije
Derbi Srpske lige Zapad, igraju Loznica i Sloga iz Požege...Grad daje našem klubu oko 30 miliona dinara i imamo nov „evropski“ stadion, a Požežani dobijaju od svoje opštine oko 7 miliona i igraju na „njivi“...Bitan podatak da bi mogli da realno sagledamo razmere neukosti i lopovluka...Ali ne igra…
Detaljnije
Dana 28.2.2024. godine odlazeća premijerka Srbije gospođa Brnabić na konferenciji za novinare Srpske Napredne Stranke na kojoj je objavljena odluka da izlazi na izbore, između ostalog govorila je o Birou za društvena istraživanja (BIRODI) i o nama, negiravši da postojimo, rekla je: „Ja mislim 28.2.…
Detaljnije
Šesti – rekordni mandat Vidoja Petrovića, sudeći po početku biće kao i predhodna četiri (neračunajući čuveni „pošteni“ prvi) obeležen lažima i manipulacijama skupštinske većine. Sve je počelo tako što je Milena Manojlović-Knežević (poznata po svom osvetničkom duhu) odlučila da “odvoji žito od…
Detaljnije
Ako ste mislili da je opštinska zgrada vlasništvo svih građana Loznice grdno ste se prevarili. Malo je više Vidojeva i Milenina. Verifikacija mandata novog saziva Skupštine Grada Loznica, trebalo je da prođe bez veće pompe i halabuke. Međutim, vođeni nedavnim iskustvom kada je ispred opštinskih…
Detaljnije
Šest je popodne..Sedim kući, zvoni telefon..zove me Nebojša....Rio Tinto pravi promociju u lokalu Korzo...“Idi majke ti vidi u čemu je stvar“...uzimam bajs i palim...stižem na polovinu prezentacije...apoteka i bajka...sve će cvetati, sve će se razvijati...već ispričana priča, mnogo puta..naravno…
Detaljnije
Podrinjski anti korupcijski tim u saradnji sa Bečejskim udružem mladih-BUM i Užičkim centrom za ljudska prava i demokratiju od 08-og do 11-og februara 2024. godine organizuje praktičnu obuku za zainteresovane aktiviste na temu monitoringa javne potrošnje. Ako ste iz Malog Zvornika, Ljubovije,…
Detaljnije
Nacionalna koalicija za decentralizaciju dodelila je nagradu “Svetionik”, kako bi izrazila poštovanje pojedincima koji su ostvarili neverovatan doprinos u borbi protiv korupcije u Srbiji u tri kategorije: aktivista/kinja, novinar/ka, iorganizacija civilnog društva. Nagradom, takođe, podržavamo i…
Detaljnije
Završeni su još jedni lookalni izbori. Čini se kao nikad do sad, prepuni neregularnosti i prljave kampanje. Nikada u istoriji Loznice sve liste koje su ušle u političku trku nisu prešle cenzus, što je ovoga puta slučaj. Cela kampanja obilovala je neregularnostima, od skupljanja potpisa podrške, do…
Detaljnije
Koalicija za integritet, koju čine Biro za društvena istraživanja - BIRODI, Podrinjski antikorupcijski tim-PAKT i Institut za istraživanje korupcije – Kareja zahtevaju od Agencije za sprečavanje korupcije da utvrdi da li su poslanici Srpske napredne stranke, koji su izabrani na listi „Aleksandra…
Detaljnije
foto: Facebook Krajem novembra meseca, udruženja PAKT i NE DAMO JADAR obratili su se kako to i dolikuje Gradskoj upravi grada Loznica da nam odobre korišćene sale za nestranački skup, gde smo želeli u Vukovom domu kulture da ugostimo pokret PRO-GLAS koji putuje po Srbiji i animira ljude da izađu na…
Detaljnije
Novom sistematizacijom radnih mesta u Agenciji za sprečavanje korupcije, koja je stupila na snagu 1. novembra, vlast je zabila poslednji ekser u kovčeg ovoj nezavisnoj instituciji. Sistematizaciju je odobrio Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu, na čijem je čelu naprednjački…
Detaljnije
prof RATKO RISTIĆ Sramno istupanje dekanke rudarskog fakulteta u dnevnom listu „Danas“ teledirigovano je iz kancelarija Rio Tinta i kabineta Aleksandra Vučića i to je sasvim jasno. Mada se prorektor prof Ratko Ristić ume braniti sam, osećamo potrebu i obavezu da istupimo u javnosti i konačno pitamo…
Detaljnije
Jedna od najupadljivijih karakteristika rulje je osećaj progonjenosti koja se reflektuje kroz poseban „senzibilitet“ prema onima koji su jednom obeleženi kao neprijatelji. Sklonost rulje ka histeričnom ponašanju vuče korene iz fiktivnog osećaja konstatnog neprijateljstva prema masi i otvorene ili prikrivene namere da se ona uništi. Rulja je u strogom smislu, tipičan fenomen nastao u pred-industrijsko doba, kada su se nadničari, radnici, prosjaci i socijalno isključene osobe spontano okupljali i bez upozorenja činili militantne proteste. Rulja se slikovito opisuje grudvom snega na nizbrdici,…
Detaljnije
Profesor ekonomije i naučni savetnik Instituta za evropske studije iz Beograda – prof. dr Miroslav Prokopijević, autor je preko stotinu radova objavljenih u raznim svetskim časopisima, a bio je i gostujući profesor na mnogim Fakultetima širom sveta. Sa više nego zanimljivim sagovornikom koga odavno nismo videli u medijima sa nacionalnom pokrivenošću, portal PAKT INFO razgovara o reformama u Srbiji, o „najboljoj godini po ekonomski pokazateljima“, liberalnom kapitalizmu, državnoj pomoći, subvencijama, EU, Saši Jankoviću... Poštovani profesore, pratite li korake Vlade Srbije odnosno reforme…
Detaljnije
U okviru projekta "MANJE KORUPCIJE-BOGATO DRUŠTVO" koji PAKT realizuje uz pomoć Agencije za sprečavanje korupcije, udruženje će sprovesti aktivnosti u nekoliko gradova zapadne Srbije. Ugovor možete pogledati OVDE Budžet projekta možete pogledati OVDE *Ovaj text proizveden je u sklopu projekta "MANJE KORUPCIJE-BOGATIJE DRUŠTVO" i ne predstavlja nužno stavove i mišljenja donatora.
Detaljnije
Problemi neperfektuiranih lokalnih planskih dokumenata u određenim situacijama postaju i problemi lokalne zajednice. Zadatak lokaalnog antikorupcijskog tima (LAP) je da preventivno utiče na postupke izrade planskih dokumenata i na taj način spreči eventualno miltiplikovanje problema po jednu lokalnu zajednicu. Namere donosioca odluka ne moraju po pravilu biti vezane za pojavne oblike korupcije, već su vrlo često i plod nepoznavanje teme i nemogućnosti da se sagleda širi uticaj jednog planskog akta na uslove života u jednoj lokalnoj zajednici. Aktuelni loši primeri iz prakse vezani za izgradnje malih hidroelektrana aktuelizuju problem transparetnog donošenja lokalnih planskih akata i uloge LAP i Foruma zaduženog za praćenje realizacije mera iz LAP-a
Katastar MHE Srbije iz 1987. godine, na osnovu koga su podaci o lokacijama malih hidroelektrana usvojeni u lokalnim prostornim planovima, a na osnovu karti 1:25.000, površnih hidroloških i energetskih analiza, bez ikakvih terenskih radova i razmatranja ekoloških i socio-ekonomskih uticaja na okruženje, nije nikada usvojen, kao ni verifikovan od strane bilo kog organa Republike Srbije. Nјegov neobavezujući karakter potvrđen je Prostornim planom Republike Srbije za period 2010-2020. godine, u delu 3.3.3. Korišćenje obnovlјivih izvora energije-Male hidroelektrane, u kome stoji da:
''...podaci iz Katastra često ne odgovaraju stvarnom stanju na terenu i ne bi ih trebalo striktno primenjivati u današnjim uslovima bez tehničko-ekonomske i posebno ekološke evaluacije rešenja i saglasnooptima o korišćenju raspoloživog potencijala vodotokova. Usled značajnog protoka vremena od izrade ovog katastra i nastalih promena u prostoru i hidrologiji, isti se mogu koristiti kao dokumentaciona podloga za pripremu izgradnje MHE uz neophodnost prethodne provere stanja u prostoru i hidrologiji''.
U Prostornom planu grada Loznice, u delu 1.3. Skraćeni prikaz i ocena postojećeg stanja, Prirodni sistemi i resursi-Vode i vodni resursi navodi se da: ''U vodoprivrednoj osnovi reke Jadar iz 1970. god., predviđeno je da se izgradi niz mini i mikro akumulacija (usvojeno je oko 30) u slivnom području, koje bi mogle biti osnov za upravlјanje režimom voda''. U delu 1.4. Potencijali i ograničenja stoji: ''Osnovni potencijali razvoja područja grada Loznica su: veliki hidroenergetski potencijal područja (reke Drina, Jadar, Lešnica, Štira, Trbušnica, Korenita i Žeravija). i u delu 2.1.3. Vode i vodno zemlјište: ''U pogledu korišćenja i uređenja voda i vodnog zemlјišta, prioritet je na racionalnom gazdovanju vodnim resursima i održivom korišćenju za potrebe vodosnabdevanja naselјa i privrednih kapaciteta, zaštiti voda i zaštiti od voda, izgradnji mHE i ribnjaka i navodnjavanja polјoprivrednih površina''. Oblast 2.4.3. Energetska infrastruktura navodi da: ''Hidropotencijali vodotokova na prostoru grada nisu značajni (Štira, Jadar), ali se mogu koristiti za potrebe lokalnih konzuma, ukoliko se izgraćuju u sklopu vodoprivrednih objekata (ustave za navodnjavanje i ublažavanje bujica)''. Deo 3.2.3. Pravila izgradnje mini hidroelektrana (mHE), uređenje i korišćenje sliva definiše način izgradnje: Objekti i postrojenja mHE, vodovi, kao i elektroenergetski objekti potrošača iz sistema mHE grade se, koriste i održavaju u skladu sa zakonom i ne smeju svojim radom ugrožavati lјude i okolinu. U zavisnosti od konačne veličine i snage mHE (kapaciteta ≤10 MW), svi vodeni tokovi predstavlјaju potencijalne lokacije. Objekti i uređaji za korišćenje vodnih snaga se planiraju, projektuju i grade na način koji:
Prostorni plan grada Loznica - omogućava vraćanje vode u vodotok ili druge površinske vode minimum istog kvaliteta posle iskorišćene energije;
ne umanjuje postojeći obim i ne sprečava korišćenje vode za vodosnabdevanje, navodnjavanje i druge namene;
ne umanjuje stepen zaštite i ne otežava sprovođenje mera zaštite od štetnog dejstva voda i
ne pogoršava uslove sanitarne zaštite i ne utiče negativno na ekološki status voda i stanje životne sredine.
Neophodno je da građevinski objekti budu izvedeni na način da je u svakom trenutku osiguran ekološki prihvatlјivi proticaj. Kako bi zaštita bila što potpunija, neophodno je da se osigura minimalni nivo vodostaja (10% od srednjeg proticaja na profilu vodozahvata) koji osigurava normalni život flore i faune, minimiziranje uticaja na rečni ekosistem, kao i održanje bioraznovrsnosti. Nužno je definisanje nultog stanja životne sredine na lokaciji pre gradnje potencijalne mHE i uspostavlјanje sistema monitoringa za praćenje efekata usled izgradnje i rada pogona mHE. U slučaju izgradnje većeg broja mHE na istom vodotoku, obavezno je ispitivanje njihovog kumulativnog uticaja kroz izradu procene uticaja na životnu sredinu. Prilikom projektovanja i izgradnje, obavezno je korišćenje građevinskog kamena ili drveta (zidovi), odnosno crepa ili šindre (krov), radi što bolјeg uklapanja u okolni prostor, uz prednost oblikovnih rešenja objekata koja manje narušavaju pejzaž. Dozvolјena je i poželјna i eventualna adaptacija postojećih starih mlinova i vodenica u mHE, bez promene njihovih gabarita u skladu sa konzervatorskim uslovima nadležnih institucija. Prilikom izgradnje mHE, obavezno je podzemno postavlјanje svih potrebnih cevovoda ili priklјučaka od tačke uspora do tehničke zgrade, kao i do mesta upuštanja vode u vodotok. Pre izdavanja lokacijske dozvole, neophodno je pribaviti vodoprivrednu i energetsku saglasnost. Prilikom izgradnje mHE prednost se daje tzv. tirolskom vodozahvatu i mHE derivacionog tipa. Obavezno je pribavlјanje uslova nadležnog Zavoda za zaštitu prirode pre dobijanja lokacijske dozvole.
Uprkos svemu, u Strateškoj proceni uticaja Prostornog plana Loznice u delu - Identifikacija i evaluacija strateški značajnih uticaja planskih rešenja na životnu sredinu i održivi razvo,j navodi se: ''Očekuju pozitivni efekti na smanjenje potrošnje fosilnih goriva korišćenjem eolske (obnovlјive) energije. (???).Mogući su određeni negativni uticaji na biodiverzitet (ornitofaunu i hiropterofaunu) koji nisu okarakterisani kao strateški značajni''.
Treba imati na umu da je u rešenju za lokacijske uslove za MHE “LOZNICA”, na rukavcu reke Drine, naglašeno da se predmetno područje nalazi u prostornom obuhvatu ekološke mreže kao ekološki koridor od međunarodnog značaja u Republici Srbiji – reka Drina, kao i da Nisu dozvolјeni radovi / aktivnosti koje mogu da ugroze živi svet Drine, što podrazumeva uništavanje i narušavanje staništa, kao i uništavanje i uznemiravanje divlјih vrsta. Stabla izuzetnih dimenzija i starosti mora da budu očuvana – izuzeta od seče, odnosno mora se izbeći njihovo oštećivanje. Ukoliko je, na određenim delovima prostora neophodno ukloniti visoku vegetaciju, potrebno je pribaviti odgovarajuće saglasnosti nadležnih institucija (nakon čega od nadležnog šumskog gazdinstva mora biti izvršena doznaka stabala).
Navedene oblasti u Prostornom planu grada Loznice i Strateškoj proceni uticaja Prostornog plana Loznice koji definišu mogućnost izgradnje malih hidroelektrana, ne navode precizne lokacije, kao i prethodne analize koje pružaju mogućnost osnova za izgradnju ovakvih objekata.
Dosadašnji rezultati Analize procene uticaja izgrađenih malih hidroelektrana na životnu sredinu, koje je uradila Koalicija organizacija protiv korupcije u životnoj sredini, u saradnji sa Departmanom za biologiju Prirodno-matematičkog fakulteta u Kragujevcu, na lokacijama na kojima su izgrađene male hidroelektrane, ukazuju da izgradnja malih hidroelektrana ima izuzetno negativne posledice po životnu sredinu, koje se ogledaju u suvim vodotocima ispod vodozahvata, ugrožavanje izvora za vodosnadbevanje, destrukciju rečnih korita i priobalјa, smanjenja populacije bilјnih i životinjskih vrsta, i uticaju na kvalitet života lokalnog stanovništva. U prilog ovoj tvrdnji je i Analiza ekonomske opravdanosti podsticaja za male hidroelektrane na teritoriji Republike Srbije, dr Damira Milјevića.
Takođe, svedoci smo da su se u skoro svim lokalnim samoupravama odluke, uslovi i dozvole za izgradnju malih hidroelektrana, u prethodnom periodu donosile na netransparentan način bez uklјučivanja javnosti, a koje se odnose na urbanističke projekte, rešenja o građevinskim dozvolama na zatečeno stanje, kao i određivanje novih lokacija donošenjem odluka o izradi Planova detalјne regulacije, ne uzimajući u obzir i druge relevantne činjenice i faktore, čije zbirno–kumulativno dejstvo uzrokuje izuzetno negativne posledice ne samo po životnu sredinu, već i po stanovništvo i prirodna dobra u okruženju.
S tim u vezi, u cilјu ostvarenja prava svakog građanina da živi u životnoj sredini koja odgovara njegovom zdravlјu i blagostanju, prava da učestvuje u donošenju odluka čije bi sprovođenje moglo da utiče na životnu sredinu i poštovanja dužnosti da se životna sredina štiti i unapređuje, potrebno je zahtevati od Skupštine grada Loznice da donese Odluku o izmeni važećih propisa i planskih dokumenata na nivou grada, tj. Odluku o zabrani izgradnje malih hidroelektrana na teritoriji grada Loznice, brisanjem iz Prostornog plana grada Loznice, delova koji se odnose na mogućnost izgradnje MHE, radi sprečavanja dalјih mogućih negativnih posledica po životnu sredinu, a sve u cilјu očuvanja i zaštite prirodnih vrednosti, kao interesa čitave lokalne zajednice.
Posao budućeg Lokalnog antikorupcijskog foruma bio bi da na osnovu iznete argumentacije pokrene postupak za izmenu Prostornog plana Loznice, kao jedne antikorupcijske mere kojom bi se uklonila mogućnost izgradnje malih hidrocentrala. Predlog bi u najkraćim crtama glasio :
„Na osnovu Člana 46. Zakona o planiranju i izgradnji (Službeni glasnik RS '', broj 72/2009, 81/2009, 64/2010-Odluka US RS, 24/2011, 121/2012, 42/2013-Odluka US RS, 50/2013-Odluka US RS, 98/2013-Odluka US RS, 132/2014, 145/2014, 83/2018, 31/2019, 37/2019-drugi zakon), Lokalni Antikorupcijski forum grada Loznice, podnosi Inicijativu Skupštini grada Loznice sa predlogom da donese:
1.Odluku o izmeni Prostornog plana grada Loznice sa cilјem da se iz Prostornog plana ukloni oblast koji se odnosi na mogućnost izgradnje malih hidroelektrana na teritoriji grada Loznice. „
Ovo je samo jedan od primera na koji način bi funkcionisao budući Lokalni antikorupcijski forum grada Loznice koji će imati zadatak da zastupa interese građana kroz kontrolu primene antikorupcijskih mera iz Lokalnog antikorupcijskog plana. Forum ovakve predloge može predlagati sam ili na intervenciju/urgenciju samih građana.
redakcija PAKT Info
*Ovaj text nastao je u okviru projekta "LAF U SRCU" koji Podrinjski anti korupcijski tim realizuje uz podršku CRTA-e. Donator ne deli nužno mišljenja i stavove autora iznete u tekstu.
Loznički antikorupcijski plan usvojen je početkom 2019. godine. Iako je donet po Modelu koji je sačinila Agencija za borbu protiv korupcije, lonički LAP ima svoje nedostatke i mane koje proističu iz manjka kadrova u Gradskoj upravi koji se bave ovom problematikom, ali sa druge strane i izostankom kompetentne javne rasprave kroz koje bi donosioci Plana imali priliku da u njega ugrade i lokalne specifičnosti i dodatno uočene koruptivne rizike.
U isčekivanju objavljivanja uslova za članstvo u Telu zaduženom za praćenje implementacije lokalnog antikorupcijskog plana i raspisivanju konkursa, tim PAKT se u kratkim crtama pozabavio manama LAP grada Loznice, kao i kritični tačkama za pojavne oblike korupcije. U stručnoj javnosti postoje oprečna mišljenja o pojedinim merama koje predviđa ponuđeni model LAP-a od strane Agencije za borbu protiv korupcije jer se one kose ili nisu u potpunosti u skladu sa već važećim zakonskim odredbama. Mišljenje stručnog tima PAKT-a koji se bavio analizom LAP-a u Loznici, da tendencija za povećanjem transparetnosti ne može nikako škoditi ni jedinici lokalne samouprave ni zainteresovanim građanima.
Analiza u ovo tekstu, odnosi se na oblasti od 9 do 17. dela Lokalnog antikorupcijskog plana grada Loznica:
OBLAST 9 : RAZVOJ PROGRAMA POMOĆI I SOLIDARNOSTI ZA OSTVARIVANјE POTREBA OSOBA SA INVALIDITETOM I ZAŠTITU PRAVA OSETLjIVIH GRUPA
Ova oblast uređena je adekvatnim merama i indikatorima, ali u konsultacijama sa NVO sektorom koji se bavi socijalnim pitanjima i uslugama, dobili smo informacije da se predviđene mere ne sprovode na način predviđen LAP-om. U meri 9.4 koja obrađuje otklanjanje sukoba interesa u procesima dodele pomoći, posebno definisati situaciju kada Gradsko veće dodelјuje socijalnu pomoć i u potpunosti eleminisati arbitrarno odlučivanje.
OBLAST 10: DODELA SREDSTAVA IZ BUDžETA JLS ZA OSTVARIVANјE JAVNOG INTERESA LOKALNE ZAJEDNICE
Smatramo da je kao meru bilo neophodno propisati donošenje pravilnika o utvrđivanju javnog interesa. Takođe, pozivanje donosioca odluka u meri 10.1 „Povećanje transparentnosti, odgovornosti i kontrole nad procesom dodele sredstava udruženjima građana“ o utvrđivanju javnog interesa u skladu sa važećim Strategija razvoja je neprimereno i nadasve paušalno. Naime, sve važeće Strategije razvoja su zastarele i ne odražavajustvarnu situaciju na terenu. Određivanje javnog interesa mora pratiti potrebe građana, građanskih inicijativa, manjinskih i ranjivih grupa, tako što će javni interes određivati na jedan vremenski period (ne duži od tri godine) kroz javne rasprave, a čije bi se procedure morale definisati pravilnicima. Isto važi i za oblastjavnog inforisanja, odnosno sufinansirnja projekata u oblasti javnog informisanja. Donosioc LAP-a je predvideo da je internim pravnim okvirom potrebno je predvideti elemente monitoringa, evaluacije i finansijske kontrole nad programima od javnog interesa koje realizuju udruženja i mediji, sa obavezom objavlјanja svih izveštaja o rezultatima monitoringa, evaluacije i finansijske kontrole na internet prezentaciji JLS, međutim mera nije definisana rokom primene, a u toku monitoringa konstatovano je da se na zvaničnoj veb prezentacijigrada ne objavlјuju ni projekti koji su podržani, a kamoli narativni i finansijski izveštaji. Potrebno je utvrditi realne rokove za implementaciju predviđenih mera.
Stav Radne grupe za izradu LAP u jednoj jedinici lokalne samouprave o meri 10.2.2. iz oblasti 10, bio je da po Zakonu o javnom informisanju lokalna samouprava nema nadležnost za donošenje takvog akta. Tumačenje sadržaja Modela LAP nadležnost je Agencije za borbu protiv korupcije Republike Srbije koja je Model i izradila. U kontekstu sprovođenja ove mere jedinice lokalne samouprave trebalo bi, dakle, da se obrate Agenciji sa zahtevom za tumačenje. Obraćanje Agenciji moglo bi da sadrži naznaku mere iz Modela i zahtev da se mera protumači u skladu sa nadležnostima koje jedinica lokalne samouprave ima.
Mišlјenja smo da jedno od rešenja može biti i iniciranje postupka donošenja odgovarajućeg podzakonskog akta. U svom članu 28. Zakon o javnom informisanju i medijima između ostalog navodi da „ministarstvo nadležno za poslove javnog informisanja bliže uređuje sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja“, a u članu 132. propisuje da „nadzor nad sprovođenjem zakona vrši organ državne uprave nadležan za poslove javnog informisanja, a na teritoriji autonomne pokrajine pokrajinski organ uprave nadležan za poslove javnog informisanja kao povereni posao“. To znači da bi nadležnom organu uprave moglo biti predočeno postojanje potrebe da se, u cilјu pravilnog sprovođenja zakona, odgovarajuća materija uredi odgovarajućim podzakonskim aktom.
Organi javne vlasti ispunjavaju obavezu objavlјivanja konkursa na svojoj internet stranici, odnosno obavezu objavlјivanja dokumenata koje važeći Zakon o javnom informisanju i medijima 18 i Pravilnik o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja19 predviđaju (javni poziv / tekst konkursa, rešenje o imenovanju komisije, konačna odluka o raspodeli sredstava), Stavlјanje drugih relevantnih dokumenata nastalih u procesu na uvid javnosti (javnost dokumenata koji nastaju u radu konkursne komisije), kao i javnost sastanaka konkursne komisije i učešće zainteresovanih predstavnika javnosti u njihovom radu - građanskih posmatrača (bez prava odlučivanja) i slično, ne bi bilo u suprotnosti sa odredbama Zakona i Pravilnika. Mišlјenja smo da bi radne grupe za izradu LAP u jedinicama lokalne samouprave u tom smislu trebalo da razmotre opcije za unapređenje transparentnosti ovog procesa.
Stav stručnjaka je da bi objavlјivanje svih dokumenata koji nastaju u radu konkursne komisije, a naročito: zapisnika o njihovom radu (sa korišćenim kriterijumima i načinom bodovanja predloga projekata), potpisanih izjava o sukobu interesa ili informacije o tome da li one potpisane ili ne, kao i predloga za sufinansiranjem projekata koji se podnosi rukovodiocu na donošenje konačne odluke ojačalo transparentnost i integritet procesa sufinansiranja medijskih sadržaja.
OBLAST 11: INSPEKCISKI NADZOR
Ne navode se nazivi odluka (poziva se na 15 odluka ) kojima se uređuje ova oblast. Kao cilјana vrednost je postavlјeno donošenje 25 odluka . Nedostaje kao aktivnost propisivanje obaveze usaglašavanja sa izmenama i dopunama zakona. Potrebno je propisati obavezu izmena Pravilnika o sistematizaciji radnih mesta kojim bi se odgovornost za kontrolu rada inspekcija prenela na rukovodioca službe. Kao cilј mera trebalo je postaviti smanjivanje diskrecionih ovlašćenja i transparentnost u postupanju.
U meri 11.2.1. „Odrediti organ, unutrašnju organizacionu jedinicu ili telo koje koordinira Inspekcijski nadzor“ koju prati indikator „Odlukom nadležnog organa Grada određen organ, unutrašnja organizaciona jedinica ili telo koje koordinira inspekcijski nadzor nad poslovima iz izvorne nadležnosti“, PAKT smatra da je neodgovarajuća primena reči „koordinira“ jer se u postojećoj organizacijskoj strukturi inspekcijskih službi Grada već nalazi osoba zadužena za kordinaciju. Potrebno je uspostaviti neku vrstu unutrašnje kontrole ili monitoringa a ne koordinacije.
OBLAST 12: PROSTORNO I URBANISTIČKO PLANIRANјE I IZGRADNјA
U merama od 12.1.1. do 12.1.4 ove oblasti ne postoje definisane aktivnosti, indikatori, odgovorni subjekti, rokovi, i potrebna sredstva.
Sve četiri predložene mere u cilјu 12.1.1. „Otklanjanje rizika korupcije u radu komisija i drugih organa JLS koji su nadležni u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja i izgradnje“ nemaju rokove za implementaciju, i ne samo da nemaju rokove, već se navodi da je mere nemoguće primeniti. Prosto je neverovatno da autor za ispunjenje cilјa koji obezbeđuje javnost u radu Komisija navodi četiri mere i njihove indikatore da bi u napomenama naveo da mere nije moguće sprovesti. Celokupna oblast 12 – Prostorno i urbanističko planiranje zahteva reviziju i postavlјanje realnih cilјeva i rokova za njihovu primenu, jer i sam autor LAP-a u uvodu u oblast priznaje da se radi o jednoj od najrizičnijih oblasti po pitanju koruptivnih rizika. Potrebno je definisati minimum sledećih mera : Povećati transparentnost rada nadležne komisije u toku ranog javnog uvida, uspostaviti obavezu i pravila postupanja sa primedbama koje nadležna komisija dobije u toku ranog javnog uvida o izradi prostornog, odnosno urbanističkog plana, propisati proceduru za postupanje nadležnih organa JLS u posebnim slučajevima formiranja građevinskih parcela ukoliko planski dokument nije donet, kao i za prihvatanje drugih dokaza o rešenim imovinsko-pravnim odnosima i detalјnije propisati procedure odlučivanja nadležnog organa JLS o potvrđivanju ili odbijanju urbanističkog projekta.
OBLAST 13: FORMIRANјE RADIH TELA NA NIVOU JLS
Iako normativni okvir i praksa ne ukazuju nužno na postojanje nekog od oblika korupcije u procesu formiranja i rada radnih tela, način na koji je ova oblast regulisana, kao i podaci i analize prakse u ovoj oblasti ukazuju na značajan stepen netransparentnosti, velika diskreciona ovlašćenja osnivača radnih tela i samih radnih tela, kao i na potencijalnu neefikasnost i nesvrsishodnost u trošenju javnih resursa, autor uopšte nije razradio ovu oblast u LAP-u navodeći da je ova oblast uređena opštim aktima Grada (Statut Grada Loznice, Poslovnik Skupštine Grada Loznice) što u praksi predstavlјa ili nedovolјno razumevanje autora značaja i primene LAP, ili loše namere samog autora LAP-a u gradu Loznici. PAKT smatra da je potrebno za ovu oblast predložiti i izraditi minimum mera sa realnim rokovima implementacije koje će se odnositi na : obaveze da se definišu cilјevi, zadaci (aktivnosti) i rokovi u kojima radno telo ostvaruje zadatke, odnosno u kojima izveštava osnivača o svom radu, obavezu navođenja pravnog osnova za formiranje svakog pojedinačnog radnog tela, obavezujuće uslove i kriterijume prilikom imenovanja članova radnih tela, regulisanje pitanja naknada za rad u radnim telima, obavezu da donošenju odluke o formiranju svakog radnog tela prethodi analiza postojećeg institucionalnog okvira za konkretnu oblast, uspostavlјen javno dostupan registar sa podacima o svim radnim telima na nivou JLS i obezbediti potpunu dostupnost informacija o svim radnim telima na nivou JLS.
OBLAST 14 : JAVNE NABAVKE
Dosadašnja primena Zakona već je zahtevala određene izmene i dopune, a pokazala je i da je na institucionalnom nivou moguće i potrebno dodatno unaprediti primenu pozitivnih propisa u oblasti javnih nabavki. Međutim, predlog novog zakonskog okvira sklanja sa „zakonskog radara“ mnoge javne nabavke na lokalnom nivou kroz određivanje limita za određene vrste nabavki, pa se cilјevi i mere predviđeni planom mogu smatrati neadekvatnim. PAKT smatra da je potrebno uskladiti mere odnosno, uspostaviti nove mere prilagođene novim zakonskim odredbama imajući u vidu ni da ponuđene mere iz primera Agencije nisu adekvatne jer navode iznose limita malih javnih nabavki koji više nisu relevatni. Novim merama potrebno je uspostaviti lokalni sistem javnih nabavki u kojem se dodatno obrazlažu okolnosti, potrebe i opravdanosti za sprovođenje mešovitih javnih nabavki, nabavki u pregovaračkom postupku bez i sa pozivom, posebno obrazlagati razloge hitnosti, ali i uspostaviti prksu „dobre uprave“ da se sva dokumenta nastala u procesu javne nabavke objavlјuju na zvaničnoj veb prezentaciji uklјučujući skloplјene ugovore i sve pripadajuće anekse ugovora.
OBLAST 15 : JAČANјE INTERNIH MEHANIZAMA FINANSISKE KONTROLE
Oblast interne revizije je prilično dobro uređena, međutim sve predviđene mere, odnosno rokovi za njihovu implementaciju nisu ispoštovani kao što je navedeno u LAP-u. PAKT predlaže da se u ovom segmentu prilikom revizije plana odrede razumni rokovi za implementaciju mera i da se posebna pažnja posveti razvoju Službe interne revizije koja bi svoje savetodavne usluge pružala i susednim manjim opštinama koje gravitiraju ka Loznici i nemaju internu reviziju.
OBLASt 16 : JAČANјE MEHANIZAMA GRAĐANSKOG NADZORA IKONTROLE U PROCESU PLANIRANјA I REALIZACIJE BUDžETA
Sve predviđene mere, indikatori i rokovi ispunjenisu u ovoj oblasti jer je upravo PAKT sa JLS radio na definisanju ali i sprovođenju zacrtanih mera. Potrebno je ipak i dalјe nastaviti saradnju na kontroli, izradi građanskog budžeta i sprovođenju javnih rasprava u vremenskom periodu kada građani predlozima mogu izvršiti korekcije i promene u planovima javnihpreduzeća za narednu budžetsku godinu.
OBLAST 17 : OBEZBEĐIVANјE PRAVNIH, INSTITUCIONALNIH,ORGANIZAVIONIH ITEHNIČKIH PRETPOSTAVKI ZA KOORDINACIJU I SPROVOĐENјE I PRAĆENјE PRMENE LAPA-A
Ova oblast trebala je da sadrži i druge mere kojima bi se na detalјniji način utvrdile aktivnosti tela, i to u normativnom delu kroz obavezu donošenja Etičkog kodeksa, Pravilnika o monitoringu i evaluaciji, Plan rada, kao i neposredne aktivnosti tela koje se odnose na obuku, seminare, objavlјivanje izveštaja. Na osnovu ove oblasti PAKT trenutno deluje i nije zadovolјan imenovanjem članova Komisije koji će sprovesti Konkurs za izbor članova Foruma. Dovodeći u pitanje i sam integritet imenovanih članova Komisije značajno bi se usporio i ovako zakasneli postupak izbora članova Foruma,te će s toga posebna pažnja PAKT-a biti usmerena na konkursne uslove i način bodovanja kandidata.
Kao nedostatak plana Grada Loznice uočavamo i što u istom kao posebna oblast nije razrađena i životna sredina, imajući u vidu da je specifičnost zajednice na koju se odnosi postojanje velikog broja kritičnih mesta za sve oblasti koruptivnih rizika u oblasti životne sredine.
Redakcija PAKT Info
*Ovaj text nastao je u okviru projekta "LAF U SRCU" koji Podrinjski anti korupcijski tim realizuje uz podršku CRTA-e. Donator ne deli nužno mišljenja i stavove autora iznete u tekstu.