U prostorijama Media centra u Beogradu, danas je predstavljen predlog odluke o dopuni Nacionalne strategije za borbu protiv korupcije koju su uz pomoć eksperata pravne struke predložili Podrinjski anti korupcijski tim (PAKT) i Koalicija organizacija protiv korupcije u zaštiti životne sredine. Predstavljanje dokumenta (prvog ovakve vrste u Srbiji) kojim se predlaže uvođenje oblasti zaštite životne sredine u Nacionalnu strategiju za borbu protiv korupcije proteklo je bez predstavnika Ministarstva za zaštitu životne sredine i Agencije za borbu protiv korupcije. Pored predstavnika predlagača - Podrinjskog anti korupcijskog tima na konferenciji su govorili Dragan Dobrašinović ispred Koalicije za nadzor javnih finansija i advokat Sreten Đorđević - ekspert u oblasti zaštite životne sredine.

foto - Media centar

Media centar Strategija 2

Predlog za dopunu Nacionalne strategije za borbu protiv korupcije nastao je u okviru projekta "Primena anti korupcijskih politika u oblasti zaštite životne sredine" koju loznički PAKT realizuje uz pomoć Međunarodnog centra Olaf Palme iz Švedske. Predstavnik PAKT-a i Koalicije organizacija protiv korupcije u zaštiti životne sredine - Miroslav Mijatović, istakao je na početku da je Koalicija za vreme realizovanja projektnih aktivnosti, odnosno u poslednjih godinu dana, samo na prostoru Zapadne Srbije podnela 6 krivičnih prijava, kao i da je na bazi upravo tih iskustava sačinjen predlog za dopunu Strategije :

foto - Media centar

MIJAT Media centar

 Miroslav Mijatović - PAKT

"Ovo je za nas, a duboko verujem i za sve građane Srbije jako važna tema. Žao mi je što danas nisu sa nama predstavnici Ministarstva za zaštitu životne sredine i Agencije za borbu protiv korupcije iako su uredno pozvani da govore na ovoj konferenciji. Ipak, nadam se da će ovaj "monolog" u nekom budućem vremenu prerasti u "konstruktivni dijalog" dve zainteresovane strane. Nas u oblasti zaštite životne sredine u narednom periodu očekuju ozbiljne investicije i ozbiljna ulaganja i mi ovim predlogom želimo da ukažemo na sve eventulne koruptivne rizike koji bi građane Srbije izuzetno puno koštali i to upravo u oblasti gde se očekuju i najveća ulaganja. Očigledno je da mi kao siromašno društvo nismo još uvek svesni koja se šteta nanosi i zdravlju ljudi i životnoj sredini kroz korupciju u zaštiti životne sredine. Građani Srbije i država gube ogroman novac kroz eksploataciju prirodnih resursa, peska i šljunka, nekontrolisanu ili slabo kontrolisanu eksploataciju šuma, neke jako sumnjive požare, izgradnju mini hidroelektrana, odlaganje i uklanjanje opasnog otpada itd. Potrebno je prvo da priznamo da imamo problem, a mi smo spremni i da donosiocima odluka ponudimo i neka sistemska rešenja. Očekujemo i podršku lokalnih samouprava koje bi trebalo da u svojim Lokalnim anti korupcijskim planovima prepoznaju za početak bitnu oblast - zaštitu životne sredine" - istakao je Mijatović.

______________________________________________

Advokat Sreten Đorđević sa svojom dugogodišnjom advokatskom praksom u zaštiti životne sredine kaže da je ovo jednogodišnje istraživanje samo potvrdilo da se u oblasti prava na zaštitu životne sredine neadekvatno primenjuju propisi :

foto - Media centar

SRETEN Media centar

Sreten Đorđević - advokat

"Zakonski okvir i tamo gde je iole uređen se neprimenjuje ili se zloupotrebljava, što rezultuje brojnim postupcima izdavanja spornih dozvola u oblasti regulative zaštite životne sredine. To što se zakoni loše primenjuju je daleko manji problem od zloupotrebe prava. Iz istraživanja koje smo radili proizilaze zaključci koji ukazuju direktno na korupciju, a ne na neznanje i nepoznavanje materije. Naime, radi se o tako drastičnim propustima u samom postupku koji se ne mogu pripisati neiskustvu i neznanju, nego što je mnogo opasnije zapravo, namernom kršenju propisa od strane državnih službenika radi ishodovanja akata koji su izričito na štetu zaštite životne sredine a u korist investitora. Što su vrednosti investicija veće to su i nezakonitosti veće i uočljivije. I to je veoma zanimljivo jer tu nema i neke naročite želje da se prikriju nezakonitosti u postupku, one su očigledne vrlo često i laiku a kamoli pravniku ili nekom ko se bavi pravom zaštite životne sredine. Sve to govori da nepostoji strah od sankcije, ne postoji strah od toga da će vas nadležni organi policijski, pravosudni ili tužilaštva sankcionisati zbog toga. Ja u okviru svoje prakse imam situacije u kojima su podnošene brojne krivične prijave zbog sumnje u izvršenje krivičnih dela iz oblasti zdravlja i zaštite životne sredine, koje po pravilu mesecima i godinama budu u nekim fiokama, a onda budu odbačene od strane tužilaštva iz raznoraznih banalnih objašnjenja. - ističe Đorđević, i dodaje da se samo mali broj tih postupaka odvija pred očima javnosti, a veći broj njih bez ikakvog učešća javnosti u postupcima, koji je inače i propisan našim unutrašnjim pravom koje se u većem delu oslanja i na međunarodne standarde. On ističe i problem nedostatka stručnjaka koji bi mogli štititi interes javnosti.

___________________________________________

Dragan Dobrašinović ispred Koalicije za nadzor javnih finansija ističe da se i ova tema posmatra kroz prizmu koruptivnih rizika i štete koja bi mogla da nastane u javnim finansijama :

foto - Media centar

Dobrašin

Dragan Dobrašinović - Koalicija za nadzor javnih finansija

"To je jedan od razlog što smo pristupili ovom poslu i predložili Agenciji da jedna od tematskihoblasti bude i zaštitaživotne sredine. Kako vreme bude prolazilo i troškovi vezani za zaštitu životne sredine budu rasli, tako će se povećavati i rizici, a ono što nas iskustvo uči, jeste da će se na taj način povećavati i koruptivna praksa. Razlog zato je prevashodno jer ne postoje mehanizmi, preprekei efikasne brane koje bi to sprečile. Upravo iz tih razloga neophodno je mapirati koruptivne zone, a onda se posvetiti kroz konkretne aktivnosti otkrivanju i suzbijanju svih oblika korupcije u oblasti zaštite životne sredine. Dakle, kad god su u sukobu javni i privatni interes, pravila su takva pogotovu u nestabilnim i nerazvijem državama, stvari se odvijaju na štetu javnog interesa dok privatni investitori profitiraju i izvlače korist. Prema tome, neophodno je da se osposobe neki sistemi, pre svega pravosudni, ali i građansko društvo, kako bi moglina odgovarajući način da se suprostave problemima koji tek slede u ovoj oblasti. Ako su procene Fiskalnog saveta, a one sigurno nisu bez osnova, da će se u narednim godinama 2 do 3% BDP-a izdvajati za dostizanje standarda u oblasti zaštite životne sredine, onda je svima jasno koliko će novca biti investirano u tu oblast i jasno je koliko će tu biti veliki motivi onih koji bi da "love u mutnom". Mi ovde imamo problem koji je vidljiv i u drugim oblastima, a to je uočljiv nedostatak jasnih antikorupcijskih politika, a kada se do njih i dođe imamo upadljivo izražanu nedoslednost u njihovoj primeni, pa se tako i problemi vezuju jedan za drugi." - ističe Dobrašinović koji kaže i da je evidentan problem pravosuđa koje maltene odbija da se bavi delima sa elementima korupcije, ne samo kada je životna sredina u pitanju.

Zaključeno je da se moraju tražiti saveznici u svim institucijama društva kako bi se došlo do kvalitetnih rešenja. Prvi korak predstavlja prepoznavanje antikorupcijskih politika od strane nadležnih institucija.

Redakcija PAKT Info

LOGO Palme

* Projekat "Primena antikorupcijskih politika u oblasti zaštite životne sredine" realizuje se  u saradnji sa Međunarodnim centrom Olaf Palme iz Švedske.

ПОСТАВИ КОМEНТАР

ПОСТАВИ КОМEНТАР КАО ГОСТ

0
  • ТРЕНУТНО НЕМА КОМEНТАРА

prijaviproblem

cs4eu lat

Rad PAKT-a podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole „Civilno društvo za unapređenje pristupanja Srbije Evropskoj uniji"

 

                     

PUBLIKACIJA

publikacija

PUBLIKACIJA

anketa1

PUBLIKACIJA

anketa2

PUBLIKACIJA

anketa3