Projekat rudnika litijuma "Jadar" daleko od toga da je okončan, kako to zbog političkih interesa vole da ističu naši političari, međutiom situacija na terenu govori nešto sasvim drugo. Naime, i nakon nekoliko upita pošto je Ana Brnabić obavestila javnost da je projekat rudnika obustavljen, iz ministarstva rudarstva nam je odgovoreno, da kompanijin zahtev za određivanje eksploatacionog polja nije ukinut. A šta je bitno da znamo oko određivanja eksploatacionog polja, i šta se dešava ako ministarstvo odobri Rio Tintu zahtev?
Po članu 68. Zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima, predviđeno je da se eksploatacija rezervi mineralnih sirovina vrši na osnovu rešenja kojim se izdaje:
- Odobrenje za eksploataciono polje ili odobrenje za eksploataciju;
- Odobrenje za izgradnju rudarskih objekata i izvođenje rudarskih radova;
- Odobrenje za upotrebu rudarskih objekata.
Premaa saznanjima PAKT-a, kompanija je sa Vladom Srbije i nadleežnim državnim organima dogovorila, da se izgradnja budućeg rudnika, po pitanju nadležnosti za izgradnju, podeli na sledeći način :
- Rudnik jadarita i prerada rude u cilju dobijanja koncetrata jadarita (obogaćivanje rude) – za šta je nadležno Ministarstvo rudarstva i
- Hidrometalurgija (luženje koncetrata sumpornom kiselinom) ili hemijski kompleks – nadležno Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
PAKT smatra da se ovakva podela vrši sa ciljem, da se prikrije posmatranje celog procesa projekta Jadar i da se spreči sagledavanje ukupnog štetnog uticaja projekta na životnu sredinu. Odobrenje za eksploataciju daje isključivo Ministarstvo rudarstva i energetike i tu nadležnost nijee deljiva. Ako bi država pak sprovela namere Rio Tinta i iz nadležnosti ministarstva rudarstva isključila nadležnost nad hemijskim kompleksom, onda ne bi bilo moguće dokazati ekonomsku isplativost eksploatacije ležišta jadarita, jer se u prvoj fazi pripreme mineralnih sirovina, dobija koncetrat jadarita sa oko 1,4% litijuma i 6,5% bora, koji nisu tržišni proizvod. Za izradu Studije izvodljivosti, potrebno je da se uključi pored pripreme mineralnih sirovina i hidrometalurška prerada minerala jadarita, je r se teek nakon toga dobijaju tržišni proizvodi: borna kiselina, natrijum sulfat i litijum karbonat. Ovakvom, „združenom pristupu“ ide u prilog i sledeća argumentacija odnosno, definicije pojmova iz Zakona o rudarstvu. U članu 3. navedenog zakona na sledeći način se definišu pojmovi „rezerve mineralne sirovine“ i „priprema mineralnih sirovina“ :
„Rezerve mineralnih sirovina (u dalјem tekstu: mineralne rezerve) su deo mineralnih resursa u ležištu, koje se javlјaju u takvom obliku, sa takvim kvalitetom i u takvoj količini za koju je dokazana tehnička izvodlјivost, ekonomska isplativost i ekološka prihvatlјivost njihove eksploatacije. Mineralne rezerve predstavlјaju komercijalno eksploatabilan deo izmerenih i/ili indiciranih mineralnih resursa, od kojih se odbijaju predviđeni gubici i razblaženja pri eksploataciji;
„Pripremom mineralnih sirovina smatraju se svi procesi: usitnjavanja mineralnih sirovina (droblјenje, prosejavanje, mlevenje, klasiranje), koncentracije i/ili separacije korisnih minerala od jalovine (ručno ili automatsko odabiranje, gravitacijska, flotacijska, magnetska i elektrostatička koncentracija, luženje mineralnih sirovina i iskopina i dalјe pripremanje rastvora u cilјu koncentracije korisnih komponenti), odvodnjavanje proizvoda koncentracije odnosno separacije (zgušnjavanje, filtriranje i sušenje). Pod pripremom mineralnih sirovina smatraju se i svi procesi hidrotransporta pulpe, pepela i/ili koncentrata, odlaganje flotacijske jalovine i okrupnjavanja mineralnih sirovina i koncentrata (peletizacija i briketiranje), separacije peska, šlјunka i kamena, kao i procesi primarne pripreme ukrasnog i drugog kamena“.
Izrada studije izvodljivosti je obavezan dokument pri donošenju zahteva za izdavanje odobrenja za eksploataciju i izrađuje se prema sadržaju koji je definisan „Pravilnikom o sadržini studije izvodljivosti eksploatacije ležišta mineranih sirovina“ (SL.Glasnik RS br.108/2006). Članom 87. Zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima se predviđa za studiju izvodljivosti ležišta mineralnih sirovina:
„Studija izvodlјivosti eksploatacije ležišta mineralnih sirovina sadrži prikaz uslova i idejno rešenje načina eksploatacije, pripreme mineralnih sirovina, plasmana mineralnih sirovina, radni vek i godišnji kapacitet, analizu uticaja na životnu sredinu sa merama zaštite i sanacije životne sredine, mere rekultivacije, uticaj rudarskih aktivnosti na društvenu zajednicu, tehno-ekonomsku ocenu sa novčanim tokom i potrebnim novčanim sredstvima i brojem angažovanih i zaposlenih lica.“
Od Rio Tinta se očeekuje i da po članu 70. Zakona o rudarstvu uz zahtev za izdavanje odobrenja za eeksploataciju priloži i sledeća dokumenta: dokaz o plaćenoj republičkoj administrativnoj taksi; situacionu kartu u razmeri 1:2500 ili u odgovarajućoj razmeri sa ucrtanim granicama eksploatacionog polјa i konturama utvrđenih rezervi mineralne sirovine; javnim saobraćajnicama i drugim objektima koji se nalaze na tom polјu i jasno vidlјivim granicama i oznakama katastarskih parcela u pisanoj i digitalnoj formi; potvrdu o resursima i rezervama mineralnih sirovina; potvrda o registraciji i kopija odgovarajućeg akta u kojem se navode šifre delatnosti za koje je podnosilac registrovan; studija izvodlјivosti eksploatacije ležišta mineralnih sirovina, i akt jedinice lokalne samouprave nadležne za poslove urbanizma u pogledu usaglašenosti eksploatacije sa odgovarajućim prostornim, odnosno urbanističkim planovima i eventualna potreba izrade planskog dokumenta nižeg ranga.
Prema izjavama predstavnika Rio Tinta Studija izvodljivosti je u toku izrade i ko god da je radi, teško da se može očekivati drugačiji pristup osim onog koji odgovara investitoru i Vladi Srbije. Na osnovu svega viđenog do sada, PAKT sumnja da će oblik obmane biti takav, da će studija izvodljivosti obraditi samo proizvodnju rude i koncentrat jadarita, bez hemijske prerade koncentrata, a da će nadležna ministarka nakon toga naložiti izdavanje odobrenja za eksploataciju.
*Ovaj tekst nastao je u okviru projekta "Izgradnja integriteta na lokalnom nivou kroz procenu rizika od korupcije u propisima" koji finansira European Endowment for Democracy. Izneseni stavovi autora nisu nužno i stavovi donatora.
ПОСТАВИ КОМEНТАР
ПОСТАВИ КОМEНТАР КАО ГОСТ