Pin It

ZAPADNA SRBIJA - Većina opština i gradova u zapadnoj Srbiji usvojili su antikorupcijske planove, gotovo po automativizmu, prepisujući ih iz modela koje je ponudila tadašnja Agencija za borbu protiv korupcije. Gotovo identični i bez zapisnika o veštački sprovedenim javnim raspravama i nije bilo za očekivati da jedinice lokalnih samouprava izaberu i pre svega nađu ljude od integriteta u lokalnim sredinama, koji bi činili Forum koji bi kontrolisao njihovo sprovođenje. Gotovo sve od reda, lokalne samouprave koje su veštački prepisale LAP (Lokalni antikorupcijski plan) imale su problem i da izaberu Forum, tačnije nedostajao je broj ljudi prijavljenih na konkurs, ukoliko je isti i bio raspisan. Ovakva pojava vezana je za veštačko i "nasilno" uvođenje LAPova u lokalne politike, bez intervencija i šireg društvenog dijaloga u kojem bi bili istinski uočeni koruptivni rizici. Nedostatak lokalnih antikorupcijskih kapaciteta upravo je uzročnik i nezainteresovanosti građana za ivu temu. A stvari u zapadnoj Srbiji stoje ovako: 

LAP I LAF

foto: CEMA

ARILJE - Opština Arilje usvojila je lokalni antikorupcijski plan koji se ni u čemu ne razlikuje od većine planova ostalih lokalnih samouprava. Tendencija usvajanja LAPa po modelu Agencije ukazuje na nedostatak kapacitete za borbu protiv korupcije na lokalu. Na ovakvu činjenicu ukazuje i podatak da je opština raspisivala i Konkurs za LAF – lokalno antikorupcijsko telo, ali da se prijavio nedovoljan broj kandidata.

BOGATIĆ - Opština Bogatić nema usvojen Lokalni Antikorupcijski Plan, pa samim tim ni telo za kontrolu njegove primene.

KOCELJEVA - Opština Koceljeva poseduje usvojen lokalni anti.korupcijski plan koji je doslovce prepisan plan koji je za potrebe stimulacije lokalnih samouprava izradila Agencija. Ideja Agencije je bila da pomognu i podstaku opštine na strateško promišljanje, međutim opštine nisu iskaza spremnost (pogotovo male opštine) da kroz lokalne primere i koruptivne rizike izrade LAP. Nadležni u opštini obaveštavaju nas na upit da nisu imenovali lokalni anti-korupcijski tim.

KRUPANJ - Opština Krfupanj nema izrađen Antikorupcijski plan, pa samim tim nema ni imenovano telo za praćenje realizacije. Očigledno je da u lokalnoj samoupravi nije postojalo političke volje jer je Agencija izradila Plan kao pomoć lokalnim samoupravama sa nedostatkom kapaciteta.

LJUBOVIJA - Opština Ljubovija poseduje Lokolni antikorupcijski plan, ali nije oformila lokalni antikorupcijski forum, niti su raspisivali javni poziv. Plan je prepisan od modela koji je ponudila Agencija bez tendencija i namere da se ugrade lokalne specifičnosti. Kada je u pitanju formiranje i imenovanje LAF-a, čini se da lokalna srdina sama od sebe nema dovoljno pojedinaca sa integritetom koji bi se javili na konkurs. U takvoj konstalacij istvari, lokalna samouprava je poptrebno da uloži dodatni napor kako bi negovala i izgradila pojedinačne kapacitete pojedinaca, što predstavlja utopijski korak.

LOZNICA - Grad Loznica je pre šset godina prilikom usvajanja LAFa iskoristila javne rasprave o budžetu da sprovede i javne rasprave o loklanom antikorupcijskom planu. Fingiranj se nastavilo i u nastavku procesa kada je raspisan Konkurs za formiranje LAFa. Kada su se bojavili članovi PAKT-a i advokat koji sarađuje sa PAKTom, gradska uprava je poništila konkuurs iako je bila dužna da imenuje krnji Forum koji bi nasdtavio sa rdom i trudio se da u roku od godoinu dana izgradi pojedinčne kapacitete.

MALI ZVORNIK - Opština M.Zvornik usvojila je lokalni antikorupicijski plan, koji je identičan onome koji je izradila Agencija. Međutim, lokalna samouprava je bez konkursa imenovala i lokalno antikorupcijsko telo, pa sve okolnosti ukazuju na nasilno uspostavljanje kvazi anti korupcijskih mehanizama da bi sve imali pod kontrolom. Na sednici Skupštine od 22-12-2017 doneta je odluka o imenovanju antikorupcijskog tela.

OSEČINA - Opština Osečina poseduje lokalni antikorupcijski plan, ali ne i lokalni antikorupcijski forum što dovoljno ukazuje na rtešenost donosioca odluka da se stvarno bore protiv koruptivnih rizika, ali i da razvijaju pojedinačne kapacitete.

ŠABAC - Grad Šabac ozbiljno je pristupio izradi lokalnog antikorupcijskog plana. Donet je dokument sa obiljem lokalnih specifičnosti i ozbiljnom analizom koruptivnih rizika na lokalu. Međutim, usledila je promena vlasti i obrnut proces, ovoga puta sklanjanja prepreka sa puta pljačke javnih finansija, Urađena je revizija LAP-a, a za to vreme LAF je ćutao.U međuvremenu 08-10-2021 lokalna Skupština je izabrala i novi sastav LAF-a i tako zaokružila jednu neuspešnu priču koja je imala potencijal da posluži kao primer ostalim lokalnim samoupravama. Uzroci korupcije su različiti i višestruki. Oni nastaju u određenom konkretnom društvenom, političkom i pravno-institucionalnom kontekstu, odnosno na određenim stepenima razvoja društvene i lične odgovornosti i integriteta. Sa promenama ovih okolonosti, menjaju se i uzroci i pojavni oblici korupcije, evoluiraju u svoje perfidnije i složenije forme, što zahteva stalno i ne uvek jednostavno i lako traganje za merama kojima se konkretni uzroci i oblici korupcije mogu otkriti, procesuirati ili sprečiti. Nažalost za ove definicije je propuštena šansa i lokalna smouprava u Šapcu je u reverzibilnom procesu.

VLADIMIRCI - Opština Vladimirci usvojila je model LAPa koji je predložila Agencija, ali daljih pomaka nije bilo. U neobičnom tonu, predstavnici opštine Vladimirci nas obaveštaju sa žaljenjwm da nisu oformili lokalni antikorupcijski forum.

*Ovaj text je nastao u okviru programa MATRA koji finansira Holandska ambasada. Stavovi i mišljenja izneti u textu ne prestavljaju nužno i mišljenja donatora.

HOLANDIJA

ПОСТАВИ КОМEНТАР

ПОСТАВИ КОМEНТАР КАО ГОСТ

0
  • ТРЕНУТНО НЕМА КОМEНТАРА

prijaviproblem

 

cs4eu lat

Rad PAKT-a podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole „Civilno društvo za unapređenje pristupanja Srbije Evropskoj uniji"

 

                     

Gostovanje u Utisku Nedelje

RTS OKO MAGAZIN - Litijumska groznica

ŽUČNA RASPRAVA O RUDNIKU LITIJUMA

Ekološki ustanak - Miroslav Mijatović

Marka Žvaka - priča o Rio Tintu

PUBLIKACIJA

publikacija2020

 PUBLIKACIJA

publikacija

PUBLIKACIJA

anketa1

PUBLIKACIJA

anketa2

PUBLIKACIJA

anketa3